Vedtægter
Modelflyveklubben Lolland
§ 1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Modelflyveklubben Lolland. Klubbens hjemsted er vest og midt Lolland.
Postadressen er formandens adresse.
§ 2 Formål
At dyrke RC-modelflyvningen og fremme interessen for modelflyvning.
At forestå driften af klubbens flyveplads.
§ 3 Medlemmer
Optagelse af nye medlemmer sker ved henvendelse til bestyrelsen samt betaling af et indmeldelsesgebyr og kontingent.
Udmeldelse sker automatisk, hvis kontingent ikke betales senest 30 dage efter generalforsamlingen.
Klubbens aktive modelflyve medlemmer skal være medlem af Modelflyvning Danmark og have et OY nummer.
Medlemmerne skal overholde klubbens vedtægter og den gældende lovgivning.
Passive medlemmer kan optages mod betaling af min. 80,- kr.
Passive medlemmer har ikke stemmeret.
§ 4 Økonomi
Regnskabsåret følger kalenderåret. Udgifterne til drift af klubben, herunder nødvendige anskaffelser samt administration, deles ligeligt af medlemmerne.
På den ordinære generalforsamling forelægger bestyrelsen et så realistisk budget som muligt.
På grundlag af dette og medlemstallet fastsættes årets kontingent.
Anskaffelser og større udgifter kan kun besluttes på en generalforsamling.
En ekstraordinær generalforsamling kan træffe beslutning om indbetaling af yderligere bidrag til klubbens drift.
Årsregnskabet fremlægges på generalforsamlingen underskrevet af kassereren og klubbens revisor.
Klubbens midler, med undtagelse af nødvendig kassebeholdning, anbringes i et anerkendt pengeinstitut.
§ 5 Generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
Indkaldelse til generalforsamling sker med 2 ugers varsel.
Den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende dagsorden.
1. Valg af dirigent og referent
2. Formandens beretning.
3. Fremlæggelse af årsregnskab.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg af formand på lige år.
6. Valg af kasserer på ulige år.
7. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer.
8. Valg af 2 suppleanter.
9. Valg af revisor.
10. Budget og kontingent for kommende år.
11. Eventuelt.
Ethvert af klubbens medlemmer har adgang til generalforsamling.
Medlemmer, som ikke er i restance har stemmeret.
Generalforsamlingen træffer sine afgørelser ved almindeligt stemmeflertal.
Hvis blot et medlem ønsker det, afholdes skriftlig afstemning.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig såfremt halvdelen af medlemmerne er fremmødt.
Kun fremmødte medlemmer har stemmeret.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes på bestyrelsens foranledning, eller hvis mindst en tredjedel af medlemmerne skriftligt ønsker dette, med angivelse af de sager der ønskes behandlet.
En ekstraordinær generalforsamling er altid beslutningsdygtig.
§ 6 Bestyrelsen
Mellem generalforsamlingerne ledes klubben af en bestyrelse på 5 medlemmer.
Valg til bestyrelsen kræver mindst 1 års medlemsskab.
Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen holder møde efter behov, dog mindst 4 gange årligt.
Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden.
Bestyrelsen fastlægger selv sin arbejdsgang og fordeler opgaverne mellem sig.
§ 7 Flyveplads og Hal.
1. Enhver der benytter klubbens flyveplads skal være medlem af klubben.
2. Enhver der benytter klubbens tildelte haltimer skal være medlem af klubben. og overholde gældende lovgivning.
Man er selv ansvarlig for skader på hal og inventar.
3. Bestyrelsen kan beslutte, at gæster kan benytte flyveplads og hallen.
De nærmere regler samt evt. gebyr fastsættes af bestyrelsen.
§ 8 Sikkerhed på flyvepladsen.
Følgende regler skal overholdes.
1. Parkering må kun ske på anviste pladser.
2. Færdsel
Bortset fra nødvendig kørsel i forbindelse med vedligehold, er al kørsel på flyvepladsen forbudt.
Unødig færdsel udenfor flyvepladsen er forbudt.
I tilfælde af udelanding skal hjemhentning foregå under hensyn til afgrøder og lign.
Evt erstatningskrav fra naboer i forbindelse med hjemhentning er klubben uvedkommende.
3. Pladsorden
Det er medlemmernes pligt at sørge for orden på pladsen.
Affald medtages når pladsen forlades.
4. Ophold
Tilskuere og gæster skal opholde sig bag evt. tilskuerafspærring eller på et af bestyrelsen eller klubinstruktør anvist sted.
Mindre børn skal være under opsyn af voksne og hunde holdes i snor.
5. Flyparkeringsområde og pilotstandplads.
Flyparkeringsområde og pilotstandplads skal være foran evt. tilskuerafspærring.
Ethvert unødigt ophold på startbanen skal undgås.
Før nødvendigt ophold på startbanen ved start og hjemhentning af fly, skal der gives besked til piloter med fly i luften.
Det skal sikres at der ikke er startende eller landende fly på banen.
Piloter skal under landing have flyet foran sig og tilskuere bag sig. Denne placering skal indtages snarest efter starten.
Er der flere fly i luften, skal piloterne stå på linje med ryggen mod flyparkeringsområde og tilskuere.
6. Radiosikkerhed
Der må kun anvendes CE godkendt radioudstyr.
Ved 27 MHz, 35 MHz, 40 MHz skal anvendes frekvensklemme og frekvenstavle, hvis der er mere end 1 sender for et frekvensbånd på pladsen.
Efter flyvning skal senderen slukkes.
I forbindelse med test af rækkevidde skal modtageren bæres ud på afstand.
Tændes en sender uden frekvensklemme, er det en grov overtrædelse af regelsæt, som kan føre til eksklusion af klubben.
Frekvensklemmen sættes tilbage på tavlen når pladsen forlades.
Da der anvendes andre frekvenser end nævnt, er muligheden for gensidig forstyrrelse tilstede og piloter aftaler anvendelse indbyrdes. Et tilfælde er 2.4 GHz sender sammen med 2.4 GHz FPV
7. Støjregler
Alle fly med forbrændingsmotorer skal være forsynet med en effektiv støjdæmper.
En models støjudstråling må ikke overstige 80 dB(A), når modellen med motoren på fulde omdrejninger er hævet 1 meter og der måles på 10 meters afstand.
Der må kun være 2 modeller i luften ad gangen, hvis den enkelte models støj overskrider 78 dB(A).
Der må kun være 4 fly med forbrændingsmotor i luften ad gangen.
Bestyrelsen udpeger et eller flere medlemmer der har ansvar for støjmåling.
En støjkontrollant kan til enhver tid forlange støjmåling af en model.
Tilkørsel af motorer må ikke finde sted på pladsen.
8. Flyveregler
Selvstændig flyvning på flyvepladsen må kun udføres af medlemmer med A certifikat.
Medlemmer uden, må kun flyve under opsyn af medlemmer med certifikat.
Bestyrelsen kan fravige dette under særlige forhold.
Ved flyvning skal Modelflyvning Danmarks sikkerhedsbestemmelser og Luftfartloven overholdes.
Ethvert medlem har ret og pligt til at påtale uforsætlig, uansvarlig flyvning og evt. indberette dette til bestyrelsen.
Gentagne tilfælde kan medføre eksklusion af klubben.
Flyvning i lav højde over tilskuerområde, flyparkering, pilotstandplads samt parkeringsområde og tilkørselsvej er forbudt.
Flyvning udenfor pladsens tilknyttede luftrum er forbudt.
Start og landing skal foregå under hensyntagen til vind, sol, tilskuere og lign..
Ved start skal modellen placeres for enden af startbanen og piloter med fly i luften skal gøres opmærksom på at der startes.
Start "Ud af boxen " er forbudt.
Taxikørsel i flyparkeringsområdet er forbudt. I tilfælde af nødlanding skal piloten ved højt råb gøre andre piloter
opmærksom på situationen, således at passende forholdsregler kan tages.
Gæstepiloter må ikke benytte radioanlæg eller foretage flyvning, før et bestyrelsesmedlem eller en klubinstruktør har givet sin tilladelse.
Gæstepiloter skal være medlem af Modelflyvning Danmark og have A-, H-, S- certifikat, ligesom deres fly skal opfylde klubbens bestemmelser m.h.t radioudstyr, støj og lign.
Udenlandske gæster skal være tilknyttet en national modelflyveorganisation og have en i hjemlandet gyldig
modelflyveforsikring med udlandspåtegning.
En pilot der overlader sit fly til en anden pilot kan ikke kræve denne pilot til ansvar for skade på modellen ved uheld.
Ved afholdelser af konkurrencer, stævner og lign., udpeges en flyveleder og der vil gælde særlige flyveregler, som bekendtgøres i hvert tilfælde.
Flyvelederens instrukser skal følges.
Anvender flere piloter samme frekvens skal flyvetiden deles.
En flyvetid bør ikke overskride 20 min.
Overskrides ovenstående regler gives en advarsel og evt. karantæne.
Dette af sikkerhedsmæssige grunde.
§ 9 Opløsning
Klubben kan opløses efter beslutning på en generalforsamling, hvor forslaget er angivet i indkaldelsen.
Der kræves 2/3 flertal på 2 generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Klubbens midler overdrages til Modelflyvning Danmark øremærket til ungdomsarbejde indenfor modelflyvning.
Vedtaget på
Tilpasning af tekst 5/11 2017 Nordstrøm
Modelflyveklubben Lolland
§ 1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Modelflyveklubben Lolland. Klubbens hjemsted er vest og midt Lolland.
Postadressen er formandens adresse.
§ 2 Formål
At dyrke RC-modelflyvningen og fremme interessen for modelflyvning.
At forestå driften af klubbens flyveplads.
§ 3 Medlemmer
Optagelse af nye medlemmer sker ved henvendelse til bestyrelsen samt betaling af et indmeldelsesgebyr og kontingent.
Udmeldelse sker automatisk, hvis kontingent ikke betales senest 30 dage efter generalforsamlingen.
Klubbens aktive modelflyve medlemmer skal være medlem af Modelflyvning Danmark og have et OY nummer.
Medlemmerne skal overholde klubbens vedtægter og den gældende lovgivning.
Passive medlemmer kan optages mod betaling af min. 80,- kr.
Passive medlemmer har ikke stemmeret.
§ 4 Økonomi
Regnskabsåret følger kalenderåret. Udgifterne til drift af klubben, herunder nødvendige anskaffelser samt administration, deles ligeligt af medlemmerne.
På den ordinære generalforsamling forelægger bestyrelsen et så realistisk budget som muligt.
På grundlag af dette og medlemstallet fastsættes årets kontingent.
Anskaffelser og større udgifter kan kun besluttes på en generalforsamling.
En ekstraordinær generalforsamling kan træffe beslutning om indbetaling af yderligere bidrag til klubbens drift.
Årsregnskabet fremlægges på generalforsamlingen underskrevet af kassereren og klubbens revisor.
Klubbens midler, med undtagelse af nødvendig kassebeholdning, anbringes i et anerkendt pengeinstitut.
§ 5 Generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
Indkaldelse til generalforsamling sker med 2 ugers varsel.
Den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende dagsorden.
1. Valg af dirigent og referent
2. Formandens beretning.
3. Fremlæggelse af årsregnskab.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Valg af formand på lige år.
6. Valg af kasserer på ulige år.
7. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer.
8. Valg af 2 suppleanter.
9. Valg af revisor.
10. Budget og kontingent for kommende år.
11. Eventuelt.
Ethvert af klubbens medlemmer har adgang til generalforsamling.
Medlemmer, som ikke er i restance har stemmeret.
Generalforsamlingen træffer sine afgørelser ved almindeligt stemmeflertal.
Hvis blot et medlem ønsker det, afholdes skriftlig afstemning.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig såfremt halvdelen af medlemmerne er fremmødt.
Kun fremmødte medlemmer har stemmeret.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes på bestyrelsens foranledning, eller hvis mindst en tredjedel af medlemmerne skriftligt ønsker dette, med angivelse af de sager der ønskes behandlet.
En ekstraordinær generalforsamling er altid beslutningsdygtig.
§ 6 Bestyrelsen
Mellem generalforsamlingerne ledes klubben af en bestyrelse på 5 medlemmer.
Valg til bestyrelsen kræver mindst 1 års medlemsskab.
Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen holder møde efter behov, dog mindst 4 gange årligt.
Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden.
Bestyrelsen fastlægger selv sin arbejdsgang og fordeler opgaverne mellem sig.
§ 7 Flyveplads og Hal.
1. Enhver der benytter klubbens flyveplads skal være medlem af klubben.
2. Enhver der benytter klubbens tildelte haltimer skal være medlem af klubben. og overholde gældende lovgivning.
Man er selv ansvarlig for skader på hal og inventar.
3. Bestyrelsen kan beslutte, at gæster kan benytte flyveplads og hallen.
De nærmere regler samt evt. gebyr fastsættes af bestyrelsen.
§ 8 Sikkerhed på flyvepladsen.
Følgende regler skal overholdes.
1. Parkering må kun ske på anviste pladser.
2. Færdsel
Bortset fra nødvendig kørsel i forbindelse med vedligehold, er al kørsel på flyvepladsen forbudt.
Unødig færdsel udenfor flyvepladsen er forbudt.
I tilfælde af udelanding skal hjemhentning foregå under hensyn til afgrøder og lign.
Evt erstatningskrav fra naboer i forbindelse med hjemhentning er klubben uvedkommende.
3. Pladsorden
Det er medlemmernes pligt at sørge for orden på pladsen.
Affald medtages når pladsen forlades.
4. Ophold
Tilskuere og gæster skal opholde sig bag evt. tilskuerafspærring eller på et af bestyrelsen eller klubinstruktør anvist sted.
Mindre børn skal være under opsyn af voksne og hunde holdes i snor.
5. Flyparkeringsområde og pilotstandplads.
Flyparkeringsområde og pilotstandplads skal være foran evt. tilskuerafspærring.
Ethvert unødigt ophold på startbanen skal undgås.
Før nødvendigt ophold på startbanen ved start og hjemhentning af fly, skal der gives besked til piloter med fly i luften.
Det skal sikres at der ikke er startende eller landende fly på banen.
Piloter skal under landing have flyet foran sig og tilskuere bag sig. Denne placering skal indtages snarest efter starten.
Er der flere fly i luften, skal piloterne stå på linje med ryggen mod flyparkeringsområde og tilskuere.
6. Radiosikkerhed
Der må kun anvendes CE godkendt radioudstyr.
Ved 27 MHz, 35 MHz, 40 MHz skal anvendes frekvensklemme og frekvenstavle, hvis der er mere end 1 sender for et frekvensbånd på pladsen.
Efter flyvning skal senderen slukkes.
I forbindelse med test af rækkevidde skal modtageren bæres ud på afstand.
Tændes en sender uden frekvensklemme, er det en grov overtrædelse af regelsæt, som kan føre til eksklusion af klubben.
Frekvensklemmen sættes tilbage på tavlen når pladsen forlades.
Da der anvendes andre frekvenser end nævnt, er muligheden for gensidig forstyrrelse tilstede og piloter aftaler anvendelse indbyrdes. Et tilfælde er 2.4 GHz sender sammen med 2.4 GHz FPV
7. Støjregler
Alle fly med forbrændingsmotorer skal være forsynet med en effektiv støjdæmper.
En models støjudstråling må ikke overstige 80 dB(A), når modellen med motoren på fulde omdrejninger er hævet 1 meter og der måles på 10 meters afstand.
Der må kun være 2 modeller i luften ad gangen, hvis den enkelte models støj overskrider 78 dB(A).
Der må kun være 4 fly med forbrændingsmotor i luften ad gangen.
Bestyrelsen udpeger et eller flere medlemmer der har ansvar for støjmåling.
En støjkontrollant kan til enhver tid forlange støjmåling af en model.
Tilkørsel af motorer må ikke finde sted på pladsen.
8. Flyveregler
Selvstændig flyvning på flyvepladsen må kun udføres af medlemmer med A certifikat.
Medlemmer uden, må kun flyve under opsyn af medlemmer med certifikat.
Bestyrelsen kan fravige dette under særlige forhold.
Ved flyvning skal Modelflyvning Danmarks sikkerhedsbestemmelser og Luftfartloven overholdes.
Ethvert medlem har ret og pligt til at påtale uforsætlig, uansvarlig flyvning og evt. indberette dette til bestyrelsen.
Gentagne tilfælde kan medføre eksklusion af klubben.
Flyvning i lav højde over tilskuerområde, flyparkering, pilotstandplads samt parkeringsområde og tilkørselsvej er forbudt.
Flyvning udenfor pladsens tilknyttede luftrum er forbudt.
Start og landing skal foregå under hensyntagen til vind, sol, tilskuere og lign..
Ved start skal modellen placeres for enden af startbanen og piloter med fly i luften skal gøres opmærksom på at der startes.
Start "Ud af boxen " er forbudt.
Taxikørsel i flyparkeringsområdet er forbudt. I tilfælde af nødlanding skal piloten ved højt råb gøre andre piloter
opmærksom på situationen, således at passende forholdsregler kan tages.
Gæstepiloter må ikke benytte radioanlæg eller foretage flyvning, før et bestyrelsesmedlem eller en klubinstruktør har givet sin tilladelse.
Gæstepiloter skal være medlem af Modelflyvning Danmark og have A-, H-, S- certifikat, ligesom deres fly skal opfylde klubbens bestemmelser m.h.t radioudstyr, støj og lign.
Udenlandske gæster skal være tilknyttet en national modelflyveorganisation og have en i hjemlandet gyldig
modelflyveforsikring med udlandspåtegning.
En pilot der overlader sit fly til en anden pilot kan ikke kræve denne pilot til ansvar for skade på modellen ved uheld.
Ved afholdelser af konkurrencer, stævner og lign., udpeges en flyveleder og der vil gælde særlige flyveregler, som bekendtgøres i hvert tilfælde.
Flyvelederens instrukser skal følges.
Anvender flere piloter samme frekvens skal flyvetiden deles.
En flyvetid bør ikke overskride 20 min.
Overskrides ovenstående regler gives en advarsel og evt. karantæne.
Dette af sikkerhedsmæssige grunde.
§ 9 Opløsning
Klubben kan opløses efter beslutning på en generalforsamling, hvor forslaget er angivet i indkaldelsen.
Der kræves 2/3 flertal på 2 generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Klubbens midler overdrages til Modelflyvning Danmark øremærket til ungdomsarbejde indenfor modelflyvning.
Vedtaget på
Tilpasning af tekst 5/11 2017 Nordstrøm